Biuletyn informacyjny nr 2/2023     

20 lutego 2023

Karta Multisport dla członków SKwP

Z przyjemnością informujemy, że Stowarzyszenie Księgowych w Polsce podjęło współpracę z firmą Benefit Systems S.A. Zapraszamy wszystkich Członków i Pracowników Stowarzyszenia Księgowych w Polsce do zakupu karty sportowej MultiSport oraz usługi on-line MultiLife w wersji Basic i Extra.

Czym jest karta MultiSport? To jedna karta dostępu do wielu miejsc tj. joga, spinning, tenis, basen, sauna, kręgle i wiele innych aktywności.
Co daje karta MultiLife? To karta do usług online tj. nielimitowany dostęp do e-booków i audiobooków na Legimi, kursy językowe, dietetyk online, badania diagnostyczne w placówkach Diagnostyka, kurs Jogi online i wiele innych.
Więcej informacji znajduje się w grafice po zalogowaniu do Panelu Członka.

 

Krajowy System e-Faktur (KSeF)

Ministerstwo Finansów przeprowadziło szerokie konsultacje publiczne projektu ustawy wprowadzającej e-fakturę jako powszechny system rozliczania.

W przeprowadzanych konsultacjach oraz konferencji uzgodnieniowej projektu ustawy o KSeF, wzieli udział przedstawiciele SKwP - Leszek Lewandowicz, sekretarz Zarządu Głównego i Wielkopolskiego Oddziału SKwP w Poznaniu, Aneta Lech, przewodnicząca Komisji Biur Rachunkowych i Agnieszka Gajewska, członek Zarządu Głównego. Stowarzyszenie opiniując projekt ustawy KSeF, wysłało również do Ministerstwa obszerną opinię, przedstawiającą nie tylko szanse i korzyści wynikające z prowadzenia obowiązkowego systemu e-faktur, ale przede wszystkim związane z tym zagrożenia i problemy. Więcej informacji dostępne jest w załączonej grafice.

Na temat związany z projektem ustawy KSeF członkowie SKwP wypowiadali się również w prasie oraz w zorganizowanym spotkaniu z przedstawicielami Ministerstwa Finansów, o czym piszemy poniżej.

 

Spotkanie członków wspierających dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur

W styczniu b.r. w SKwP Oddział Wielkopolski w Poznaniu odbyło się spotkanie członków wspierających, dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). W spotkaniu udział wzięli:

  • przedstawiciele Ministerstwa Finansów - Anna Mytyk, Zastępca Dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług oraz Krzysztof Rogowski, Radca Ministra
  • Dariusz Strugliński, Wicedyrektor Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu
  • Remigiusz Pytlik, Przewodniczący Wielkopolskiego Oddziału Krajowej Izby Doradców Podatkowych
  • Izabela Hasińska, Dyrektor Biura Terenowego Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców
  • członkowie wspierający Wielkopolski Oddział SKwP w Poznaniu
Spotkanie było okazją do pokazania nie tylko zalet i korzyści, ale również problemów i zagrożeń, wynikających z obowiązkowego wprowadzenia systemu KSeF. W znakomity sposób przedstawił to Leszek Lewandowowicz, sekretarz Zarządu Głównego oraz Wielkopolskiego Oddziału SKwP w Poznaniu.
W dyskusji, uczestnicy spotkania mieli również okazję pokazać problematykę związaną z wdrożeniem elektronicznych faktur od strony praktycznej. Przebiegające w bardzo dobrej atmosferze spotkanie, pozwoliło wypracować konstruktywne i istotne wnioski - wdrożenie KSeF wymaga szerokiej akcji informacyjnej i edukacyjnej, wsparcia informatycznego oraz czasu. Ponieważ obowiązkowe stosowanie faktur elektronicznych stanowi ogromne wyzwanie dla wszystkich podatników, w szczególności dla organizacji pozarządowych i mikroprzedsiębiorstw. To było bardzo cenne spotkanie.

Więcej informacji dostępne jest w załączonych zdjęciach.

 

Czy powiększy się szara strefa?"

„KSeF to system na niespotykaną dotąd skalę i zasięg, dlatego jeden wspólny termin dla wszystkich podmiotów (dużych i mikro, podatników czynnych i zwolnionych, podmioty typu OSP, Koła Gospodyń Wiejskich, Stowarzyszenia czy Fundacje nie prowadzące działalności gospodarczej czy chociażby Komitety Rodzicielskie) to krok nieodpowiedzialny. W realiach życia, spotykam się z sytuacjami, kiedy podatnicy nie potrafią wystawić zwykłej, papierowej faktury, nie obsługują najprostszych narzędzi elektronicznych. Jak oni a ciągu tak krótkiego czasu zdołają nabyć umiejętności związane z obsługą KSeF?" - Aneta Lech, przewodnicząca Komisja Biur Rachunkowych przy SKwP, doradca podatkowy.

Treść artykułu opublikowanego na łamach Rzeczpospolitej dostępna jest w grafice.

 

Masowa likwidacja przedsiębiorstw w dobie KSeF"

„W konsultacjach z Ministerstwem Finansów dotyczących obowiązkowego wdrożenia e-faktur od 2024 roku, które odbyły się 15 grudnia 2022 r., wzięły udział różne organizacje, w tym również Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Przedstawiciele SKwP mocno zwracali uwagę ustawodawcy, że wprowadzenie obligatoryjnego e-fakturowania nie przyniesie korzyści przedsiębiorcom w postaci lepszego i łatwiejszego przestrzegania przepisów podatkowych, tylko je bardziej utrudni i skomplikuje" - Sylwia Rzepka, sekretarz Komisja Biur Rachunkowych przy SKwP, dyplomowany księgowy SKwP, Certyfikowany Ekspert Usług Księgowych.

„Konsultacje przebiegały niezwykle burzliwie, gdyż zmiany dotyczą wszystkich jednostek gospodarczych, a wręcz całe społeczeństwo, wyłaniają się z nich 3 postulaty – czas, wsparcie i finanse. (..) A na to wszystko nakładają się kary, które są w takich warunkach nieakceptowalne, co bardzo mocno wybrzmiało podczas konsultacji" - Agnieszka Gajewska, członek Zarządu Głównego SKwP.

„Ani biura rachunkowe, ani przedsiębiorcy z sektora MŚP nie są przygotowani na nadchodzący obowiązkowy sposób raportowania faktur za pośrednictwem KSeF. (..) Klienci biur rachunkowych będą oczekiwać, że to właśnie biura rachunkowe im pomogą w obsłudze nowego obowiązku, ale biura nie będą w stanie tego zrobić. Same zmagają się z nadmiarem obowiązków i niedoborami kadrowymi, ponieważ na rynku brakuje wykwalifikowanych pracowników" - Martyna Pożarowska, członek Komisji Biur Rachunkowych SKwP, Prezes Zarządu Lexantis PL.

„System KSeF na chwilę obecną jest niedopracowany oraz wymaga korekty w wielu aspektach. Znaczna część firm nadal funkcjonuje „papierowo” nawet nie ma komputera. Ten sektor nie poradzi sobie z zapewnieniem stałego dostępu do internetu oraz obsługą informatyczną a wdrożenie KSEF, oraz pomoc informatyczna w tym zakresie jest dla nich zbyt kosztowna" - Agnieszka Sienkiewicz, Certyfikowany Ekspert Usług Księgowych, właścicielka biura rachunkowego. Treść artykułu opublikowanego na łamach Rzeczpospolitej dostępna jest w grafice.

 

Odpowiedź Ministerstwa Zdrowia na pismo SKwP w sprawie problemu rozliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne

SKwP wielokrotnie poruszało problem dotyczący rozliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne, po zmianach związanych z wejściem ustawy Polskiego Ładu. Przedstawiało również propozycje zmian, zarówno kompleksowych, jak i doraźnych.

12 października 2022 r. przedstawiciele SKwP i Ministerstwo Zdrowia wzięli udział w spotkaniu dotyczącym uproszczenia podstawy obliczenia składki zdrowotnej. W nawiązaniu do ustaleń Stowarzyszenie przekazało swoje stanowisko wraz z propozycjami uproszczeń. 02 stycznia b.r. Ministerstwo Zdrowia przesłało odpowiedź.

Treść obu pism dostępne jest w grafice.

 

Sprawozdanie Finansowe za 2022 rok

Rok 2022 mija pod znakiem wojny w Ukrainie, tlącej się jeszcze pandemii COVID-19, wysokiej inflacji i bałaganu prawnego wprowadzonego przez tzw. Polski Ład. Zdarzenia te mają wpływ na sytuację jednostek gospodarczych, a księgowi muszą uwzględnić ich skutki w rozliczeniu rocznym. Pomocne przy sporządzeniu sprawozdań za 2022 rok, może okazać się publikacja Miesięcznika Rachunkowość Zamknięcie Roku 2022", rekomendacje Komitetu Standardów Rachunkowości oraz artkył prof. dr hab. Radosława Ignatowskiego, o czym piszemy poniżej.

„Zamknięcie Roku 2022"

„Zamknięcie roku 2022" z pewnością będzie stanowiło ogromną wartość dla niejednego księgowego. Tym bardziej, że szczególnie ważnym tematem w tym kryzysowym roku jest dalsza kontynuacja działalności jednostki. W tym roku oprócz przedstawienia zasad sporządzania rocznego sprawozdania finansowego i sprawozdania z działalności, ta obszerna publikacja została wzbogacona również o ważne zagadnienia podatkowe, tj. najważniejsze zagadnienia dotyczące rozliczenia CIT i PIT od dochodów z działalności gospodarczej, problemy związane z opodatkowaniem spółek tzw. estońskim CIT, reaktywowany od czerwca podatek o przychodów z budynków, zestawienie zmian w przepisach podatkowych i bilansowych obowiązujących w 2022 roku.

Publikacja dostępna jest w Wydawnictwie Rachunkowość w wersji papierowej i elektronicznej (w pakiecie otrzymujemy obydwie wersje). Logując się do wersji elektronicznej, dodatkowo otrzymujemy cenne uzupełnienia np. o artykuły dot. rocznego sprawozdania finansowego organizacji pozarządowych.

Więcej informacji znajduje się w załączonej grafice.

Dlaczego warto mieć Zamknięcie Roku 2022" w swojej biblioteczce? Na to pytanie odpowie dr hab. Stanisław Hońko, prof. US, wiceprezes Zarządy Głównego SKwP, członek Komitetu Standardów Rachunkowości przy Ministerstwie Finansów.

 

Rekomendacje Komitetu Standardów Rachunkowości

Działający od 2002 roku Komtet Standardów Rachunkowości przy Ministrze Finansów, został powołany ustawą w 2000 roku. W jego skład wchodzą przedstawiciele Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, Polskiej Izby Biegłych Rewidentów, Komisji Nadzoru Finansowego, Narodowego Banku Polskiego oraz Ministerstwa Finansów.

Przedstawicielami SKwP w Komitecie są: dr Teresa Cebrowska, prof. dr hab. Radosław Ignatowski, prof. dr hab. Stanisław Hońko, prof. dr hab. Gertruda Świderska.

W opracowanych przez Komitet rekomendacjach, omówiono zagadnienia o istotnym wpływie na sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z działalności za 2022 r., w szczególnych warunkach, związanych z niepewnością otoczenia gospodarczego, m.in. założenie kontynuacji działalności w warunkach niepewności.

Plik do pobrania standardu w wersji pdf znajduje się w załączonym zdjęciu.

 

„Szacowanie wartości godziwej aktywów niefinansowych"

„Jedną z kluczowych kwestii, warunkujących uznanie sf za rzetelnie i jasno przedstawiające obraz sytuacji jednostki, jest wiarygodna wycena jej zasobów, ich obciążeń oraz procesów gospodarczych, jakie w niej zachodzą" - dr hab. Radosław Ignatowski, prof. UŁ, członek Komitetu Standardów Rachunkowości.

Dlaczego warot przed sporządzeniem sprawozdania finansowego zapoznać się z tym artykułem? Na to pytanie odpowie Sylwia Rzepka, dyplomowany księgowy SKwP, Certyfikowany Ekspert Usłu Księgowych.

Miesięcznik Rachunkowość

Zapraszamy serdecznie do zapoznania się z artykułami Miesięcznika Rachunkowość, które zwracają uwagę na istotne kwestie księgowo-podatkowe oraz tym samym pozwalają rozwiązać bieżace problemy zawodowe.

„Ryczałtowcy chcący skorzystać z uproszczenia w rozliczeniach z ZUS, polegającego na płaceniu składek zdrowotnych ustalonych na podstawie przychodów z roku ubiegłego, powinni dobrze przemyśleć decyzję. Jeśli bowiem ich bieżący przychód „wpadnie” w wyższy próg, to nie dość, że będą musieli korygować deklaracje za cały rok i dopłacać składkę, to jeszcze – według ZUS – powinni zapłacić odsetki od zaległości" - Anna Koleśnik, doradca podatkowy.
„Jakie działania powinni podejmować podatnicy VAT i jak je dokumentować, aby mieć przekonanie, że dotrzymali swoich obowiązków w zakresie należytej staranności? Jak ma wyglądać docelowy model standardów dochowania należytej staranności? Czy działania związane z tym procesem powinny ciążyć na podatniku, czy też w większym stopniu na aparacie państwowym, mającym większe uprawnienia i dysponującym skuteczniejszymi narzędziami weryfikacyjnymi?" - Małgorzata Spychała-Szuszczyńska, Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Konrad Bugiera, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce

Artykuł „Gdzie leży granica należytej staranności" powstał po konferencji w całości poświęconej należytej staranności w VAT, z organizowanej przez Wielkopolski Oddział SKwP w Poznaniu wspólnie z Wydziałem Prawa i Administracji UAM w Poznaniu. Problematyka konferencji została przedstawiona z różnorodnych perspektyw: przedstawicieli środowiska naukowego, sędziów sądów administracyjnych, pracowników Krajowej Administracji Skarbowej, księgowych oraz pełnomocników procesów, ze szczególnym uwzględnieniem doradców podatkowych.

Dlaczego temat dot. należytej staranności VAT jest taki ważny i co księgowi powinni o nim wiedzieć? Na to pytanie odpowiada Beata Szlachetka, doradca podatkowy, przewodnicząca Klubu Biur Rachunkowych Wielkopolskiego Oddziału SKwP w Poznaniu.

Warsztaty dla grupy Certyfikowanych Ekspertów Usług Księgowych

„Stylowa księgowa" oraz „Płacisz wymagasz" - tak zostały zatytułowane lutowe warsztaty dla grupy Certyfikowanych Ekspertów Usług Księgowych (CEUK), zorganizowanych przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce Oddział Wielkopolski w Poznaniu. Na warsztatach odbyło się również uroczyste wręczenie certyfikatów CEUK.

Pierwszą część poprowadziła Agnieszka Nortey, stylistka która pomaga kobietom i mężczyznom poczuć się dobrze w ubraniach oraz uczy jak łączyć ubrania w zestawy. Jej pełny program zmiany wizerunku, został uznany przez Law Business Quality za bestseller roku 2018, a jej książka „Stylowa Królowa" pokazuje, jak za pomocą swojego wizerunku pokazać siłę swojej kobiecości i odzyskać siłę na nowo. Było bardzo kreatywnie i stylowo.

Drugą część warsztatów przeprowadził Konrad Bugiera, specjalizujący się w doradztwie komunikacyjnym, ściśle wyspecjalizowanym w obsłudze projektów związanych z komunikacją bazującą na danych (data-driven communication). Dzięki Konradowi Bugiera grupa CEUK mogła zgłębić wiedzę, w tematyce budowania płatnych zasięgów w mediach społecznościowych. Dzięki temu mogli dowiedzieć się, jak efektywnie wydać pieniądze w mediach społecznościowych.

Odbywające się bezpłatne warsztaty dla grupy CEUK, pomagają poszerzać kompetencje miękkie, uczą budowania wizerunku eksperta oraz wizerunku profesjonalnego biura rachunkowego, a co najważniejsze niedopuszczającą do wypalenia zawodowego i zwiększają wiarę w siebie. Najbliższe warsztaty odbędą się na początku kwietnia. Wielkopolski Oddział SKwP w Poznaniu serdecznie zaprasza wszystkich Certyfikowanych Ekspertów Usług Księgowych :-)

 

Bombaj, czyli Mumbaj

„Na pobyt w Indiach trzeba mieć zdrowie, głównie dwie części ciała powinny być w pełni dyspozycyjne – ręce i nogi oraz żołądek.

W Indiach mało kto mówi po angielsku, a jeśli już, to mu się wydaje, że mówi, i do tego jest w stanie samozadowolenia z własnej znajomości uniwersalnego języka. A że mało kto ten indyjski angielski rozumie to co z tego?

Zostają ręce i muszą być sprawne jak u hinduskiej tancerki. W hotelu dostaje się np. kartkę z nazwą hotelu po hindusku dla taksówkarza. Pół tekstu jest po angielsku: „Please drive me to...” i zaraz potem po hindusku „krzaczkami” jest napisana nazwa hotelu. Pierwszej części nie rozumie Hindus, drugiej zagraniczny pasażer, czyli wszystko w rękach opatrzności " - prof. Aldona Kamela-Sowińska, przewodnicząca Komisji ds. współpracy z zagranicą.

Serdecznie zapraszamy do przeczytania tej znakomitej publikacji odpowiadającej na pytanie „Jak sobie poradzić w Indiach na Kongresie IFAC?". Artykuł dostępny jest w załączonej grafice.

 

Aktualne wyzwania dla małych i średnich firm księgowych

„Wysoka niepewność gospodarcza wpływa na niemal każdą działalność, w tym na małe i średnie firmy księgowe oraz na ich klientów będących małymi i średnimi przedsiębiorstwami.

Członkowie Grupy Doradczej IFAC ds. małych i średnich firm księgowych zwrócili uwagę na niektóre z obecnych wyzwań, przed którymi stoją firmy księgowe na całym świecie" - Monica Foerster, przewodnicząca Grupy Doradczej IFAC ds. małych i średnich firm księgowych.

Cała treść artykułu dostępna jest w grafice.

 

Raport Księgowi 2023 - ankieta

Zapraszamy wszystkich księgowych do wypełniania ankiety dotyczącej planów rozwojowych, preferencji rekrutacyjnych oraz preferowanych benefitów - chcemy poznać oczekiwania księgowych wobec pracodawców. Partnerem badania jest mazowiecki oddział SKwP.

Ankieta dostępna jest w grafice.

 

Publikacje warte uwagi

„Koszty prowadzenia działalności dla każdego przedsiębiorcy są istotnym czynnikiem potrzebnym między innymi do obliczania wysokości podatku dochodowego. Każdy taki koszt powinien jednak zostać udokumentowany, aby mógł zostać ujęty w księdze przychodów i rozchodów" - Czy księgowanie kosztów bez faktury jest możliwe?
„Pomyłki w trakcie różnego rodzaju transakcji handlowych się zdarzają. O ile jednak anulowanie paragonu za zwrócony towar czy błędnie wystawionego jest możliwe i stosunkowo łatwe, o tyle przepisy polskiego prawa podatkowego nie są już tak łaskawe w przypadku anulowania faktury VAT" - Kiedy jest możliwe anulowanie faktury i w jaki sposób to zrobić?

 

Sylwia Rzepka, 

dyplomowany księgowy Stowarzyszenia Księgowych w Polsce