- Prawo inicjatywy ustawodawczej, czyli wnoszenia projektów ustaw do Sejmu, przysługuje:
- Prezydentowi RP,
- posłom (poselskie projekty ustaw mogą być wnoszone przez Komisje sejmowe lub grupę co najmniej 15 posłów),
- Senatowi RP (wymagana jest uchwała całej Izby),
- Radzie Ministrów tj. rządowi,
- grupie 100 000 obywateli mających prawo wybierania do Sejmu (obywatel musi mieć ukończone 21 lat).
- Teoretycznie, w sprawach istotnych dla SKwP, wymagających aktywności legislacyjnej Sejmu RP, istnieje możliwość wystąpienia – w każdym czasie przez Stowarzyszenie – z gotowym projektem ustawy bądź zmian do ustawy, do ww. podmiotów (opisanych w pkt. 1 lit. a-d), z pisemną prośbą o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w ramach interesującego nas projektu ustawy. Podmioty, o których mowa w pkt. 1 lit. a-d, nie są związane pismem (wnioskiem) SKwP.
- W praktyce, SKwP uczestniczy najczęściej w ramach opiniowania rządowych projektów ustaw, które w imieniu rządu kierowane są do SKwP przez właściwego Ministra odpowiedzialnego za konkretny projekt. Minister w piśmie przekazującym projekt, zwykle wskazuje termin na zajęcie stanowiska przez SKwP.
- Projekt ustawy, o jakim mowa w pkt. 3, opiniowany jest w ramach SKwP, przez Zespół ds. opiniowania aktów prawnych, którego pracami zawiaduje powołany w tym celu Koordynator. Zadania Zespołu i Koordynatora reguluje wewnętrzna procedura, przyjęta uchwałą Prezydium Zarządu Głównego.
- W przypadku, gdy opiniowany przez SKwP projekt ustawy trafi do Sejmu, istnieje możliwość ze strony Stowarzyszenia, zgłoszenia swojego akcesu (dokładnie swojego przedstawiciela) w pracach nad projektem ustawy. Szczegóły natury techniczno-logistycznej, dotyczące udziału SKwP w pracach nad projektem ustawy, co do zasady mogą być ustalane (z odpowiednim wyprzedzeniem) z biurem właściwej Komisji czy też Podkomisji sejmowej.
- Aktualne informacje na temat rządowych projektów ustaw, można uzyskać na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji, w zakładce Rządowy proces legislacyjny, w pod zakładce projekty ustaw.
- W sytuacji projektów ustaw, które skierowane zostały do Sejmu, procedowanie nad nimi, można śledzić na bieżąco, na stronie internetowej Sejmu.
- Z Sejmu ustawa przekazywana jest do Senatu, który ma 30 dni na zajęcie stanowiska. W tym czasie powinny się odbyć (o ile jest taka potrzeba) nie tylko posiedzenia właściwych Komisji lub Podkomisji senackich, ale również oczekiwana jest decyzja kierunkowa Senatu (uchwała) w przedmiocie ustawy. Podczas prac w Komisjach, Podkomisjach senackich, teoretycznie istnieje możliwość zgłaszania przez SKwP swojego udziału w tych pracach, tj. zgłaszanie własnego przedstawiciela (np. poprzez kontakt z biurem, sekretariatem właściwej Komisji, Podkomisji).
- Uchwała Senatu (dotycząca wprowadzenia poprawek do ustawy Sejmu albo odrzucenia ustawy Sejmu w całości) przekazywana jest do Sejmu, który może odrzucić poprawki Senatu, jak również wniosek o odrzucenie ustawy – bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.
- Po tym jak Sejm rozpatrzy stanowisko Senatu, ustawa przekazywana jest do Prezydenta, który ma 21 dni na jej podpisanie, po czym zarządza jej ogłoszenie w Dzienniku Ustaw.
Z uwagi na przedstawienie skrótowej, zwięzłej formy całego procesu legislacyjnego, rezygnuje się ze szczegółowego opisu innych kompetencji przysługujących Prezydentowi w tym obszarze.