-
Postanowienia ogólne
§ 1
- Bazę biur rachunkowych (zwaną dalej: ,,Bazą”) prowadzi Komisja Biur Rachunkowych (zwana dalej: „Komisją BR”) będąca stałą komisją Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce (zwanego dalej: „SKwP”).
- Baza jest prowadzona wyłącznie w wersji elektronicznej w celu promocji biur rachunkowych.
- Baza prowadzona jest przy poszanowaniu postanowień niniejszego Regulaminu oraz w oparciu o przepisy powszechnie obowiązującego w tym zakresie prawa.
- Wpis do Bazy jest nieodpłatny i jest dokonywany na czas nieoznaczony.
- Biura rachunkowe aplikujące o wpis do Bazy podejmują dobrowolnie decyzję w tym zakresie.
- Baza, o której mowa w ust. 1, publikowana jest na stronie www.skwp.pl na dedykowanej podstronie.
- Ilekroć w regulaminie jest mowa o członku zwyczajnym, należy przez to rozumieć członków zwyczajnych SKwP oraz członków zwyczajnych-dyplomowanych księgowych SKwP.
- Zapisy regulaminu odnoszące się do członków zwyczajnych stosuje się odpowiednio do członków honorowych SKwP.
-
Wpis do Bazy
§ 2
- Do Bazy może zostać wpisane biuro rachunkowe prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg (PKD: 69.20.Z oraz 82.11.Z), które:
- posiada polisę OC (obowiązkową lub dobrowolną) oraz
- wypełni zgłoszenie na stronie internetowej skwp.pl/dodaj-biuro-rachunkowe/, a zgłoszenie zostanie zaakceptowane przez Komisję BR lub przez pracownika Biura Zarządu Głównego SKwP.
- Reprezentant biura rachunkowego, wypełniając elektroniczne zgłoszenie o wpis do Bazy, podaje następujące informacje:
-
- imię i nazwisko zgłaszającego/reprezentanta biura;
- pełną nazwę biura rachunkowego;
- formę prawną biura rachunkowego;
- nr NIP biura rachunkowego;
- nr REGON;
- adres e-mail;
- telefon;
- adres kontaktowy;
- adres strony internetowej lub adresy w social mediach;
- w przypadku biur rachunkowych prowadzonych w ramach indywidualnej działalności gospodarczej - informację czy właściciel biura rachunkowego jest członkiem zwyczajnym SKwP wraz z numerem w ewidencji członkowskiej lub innymi danymi uwierzytelniającymi członkostwo w SKwP,
- w przypadku biur rachunkowych prowadzonych w formie spółki cywilnej – informację czy przynajmniej jeden ze wspólników jest członkiem zwyczajnym SKwP wraz z numerem w ewidencji członkowskiej lub innymi danymi uwierzytelniającymi członkostwo w SKwP,
- informację czy biuro rachunkowe jest członkiem wspierającym SKwP wraz z numerem w ewidencji członkowskiej lub innymi danymi uwierzytelniającymi członkostwo w SKwP;
- informację czy biuro rachunkowe jest sygnatariuszem Kodeksu Zawodowej Etyki w Rachunkowości;
- informację czy biuro rachunkowe posiada polisę OC;
- informację czy biuro rachunkowe świadczy usługi polegające na prowadzeniu ksiąg rachunkowych.
- Informacje, o których mowa w ust. 2, są oświadczeniem wiedzy reprezentanta biura rachunkowego i nie podlegają weryfikacji przez SKwP.
- SKwP nie ponosi jakiejkolwiek odpowiedzialności za podanie nieprawdziwych danych.
-
Zakres informacji na temat biur rachunkowych publikowanych
na stronie internetowej
§ 3
- Udostępniona na stronie internetowej karta biura rachunkowego w Bazie obejmuje m.in. następujące informacje:
- nazwa biura rachunkowego i jego dane kontaktowe;
- adres strony internetowej lub adresy w social mediach;
- czy biuro rachunkowe posiada polisę OC;
- czy biuro rachunkowe świadczy usługi polegające na prowadzeniu ksiąg rachunkowych.
- Biuro rachunkowe wpisane do Bazy ma możliwość edycji swoich danych wykazanych w karcie biura rachunkowego na stronie internetowej. Edycja danych jest możliwa po zalogowaniu.
-
Prawa przysługujące biurom rachunkowym wpisanym do Bazy
§ 4
- Wszystkie biura rachunkowe wpisane do Bazy, w zakresie ustalonym przez Komisję BR, mają możliwość:
- korzystania z bonusów;
- uczestniczenia w konkursach organizowanych przez SKwP dla biur rachunkowych;
- uczestniczenia w Konferencjach tematycznych organizowanych przez SKwP;
- uczestniczenie w Webinariach dedykowanych dla biur rachunkowych.
- Biuro rachunkowe wpisane do Bazy, ma prawo, na wniosek złożony elektronicznie za pośrednictwem formularza aktywnego w Bazie, posługiwania się logotypem informującym, że biuro jest zrzeszone w SKwP oraz materiałami wizualnymi udostępnionymi przez SKwP dla biur rachunkowych (wizualizacja Biur Rachunkowych), o ile spełnia łącznie następujące warunki:
- właściciel biura rachunkowego w przypadku biura rachunkowego prowadzonego w ramach indywidualnej działalności gospodarczej lub przynajmniej jeden ze wspólników w przypadku spółki cywilnej jest członkiem zwyczajnym, a w przypadku spółek prawa handlowego i innych form prawnych biuro rachunkowe jest członkiem wspierającym SKwP;
- biuro rachunkowe jest sygnatariuszem Kodeksu Zawodowej Etyki w Rachunkowości
- biuro rachunkowe w momencie składania wniosku o posługiwanie się logotypem posiada ważną polisę ubezpieczenia OC w zakresie zgodnym z usługami biura (OC obowiązkowe oraz polisy dodatkowe).
- Biura rachunkowe, o których mowa w ust. 2, korzystają z systemu wizualizacji dla biur rachunkowych oraz z logotypu zgodnie z zasadami określonymi w SKwP.
- Biura rachunkowe, o których mowa w ust. 2, mają także prawo do:
- korzystania z pakietu medycznego na warunkach wynegocjowanych przez SKwP;
- rabatów przy zakupie szkoleń organizowanych przez SKwP;
- rabatów przy zakupie polis ubezpieczeniowych OC dla biur rachunkowych.
-
Obowiązki biur rachunkowych wpisanych do Bazy
§ 5
- Do podstawowych obowiązków biur rachunkowych wpisanych do Bazy należy:
- zapoznanie się i przestrzeganie postanowień niniejszego Regulaminu;
- zapoznanie się i przestrzeganie postanowień Kodeksu Zawodowej Etyki w Rachunkowości;
- aktualizowanie informacji udostępnionych w bazie, a dotyczących biur rachunkowych, między innymi takich jak: nazwa, siedziba, forma organizacyjno-prawna – aktualizacja odbywa się w formie elektronicznej za pomocą opcji „edycja danych”;
- posiadanie aktualnego ubezpieczenia OC.
-
Wykreślenie biura rachunkowego z Bazy
§ 6
- Biuro rachunkowe w każdym czasie może podjąć decyzję o usunięciu swoich danych z Bazy poprzez ich skasowanie.
- Skasowanie z Bazy danych biura rachunkowego oznacza automatyczny brak uprawnienia do posługiwania się logotypem i wizualizacją Biur Rachunkowych, o których mowa w § 4 ust. 2 i 3, a także innych uprawnień wynikających z niniejszego regulaminu.
§ 7
- Komisja BR ma prawo wykreślić biuro rachunkowe z Bazy w następujących przypadkach:
- biuro rachunkowe zakończyło lub zawiesiło swoją działalność na okres dłuższy niż 6 miesięcy;
- zachodzi rażące naruszenie postanowień Kodeksu Zawodowej Etyki w Rachunkowości przez biuro rachunkowe;
- biuro rachunkowe posługuje się logotypem w sposób sprzeczny z obowiązującymi w SKwP zasadami, pomimo monitu pouczającego wysłanego na adres mailowy podany w Bazie;
- w stosunku do biura rachunkowego było prowadzone postępowanie sądu koleżeńskiego SKwP, zakończone wyrokiem skazującym;
- dopuszcza się rażącego naruszenia postanowień niniejszego Regulaminu;
- nie zaakceptuje zmiany niniejszego Regulaminu, w trybie określonym w § 8.
- Wykreślenie z Bazy, skutkuje zakazem korzystania przez biuro rachunkowe z wszystkich praw wymienionych w § 4.
-
Zmiana Regulaminu
§ 8
- Wszelkie zmiany niniejszego Regulaminu zatwierdza Prezydium Zarządu Głównego SKwP na wniosek Komisji BR.
- Biuro rachunkowe akceptuje zmianę regulaminu podczas edycji karty informacyjnej biura rachunkowego na stronie internetowej.
- Brak zaakceptowania przez biuro rachunkowe zmiany niniejszego Regulaminu skutkuje automatycznym wykreśleniem z Bazy.
-
Przetwarzanie danych osobowych
§ 9
- Na potrzeby procesu zgłoszenia biura rachunkowego oraz publikacji jego danych w Bazie na stronie internetowej SKwP pod adresem www.skwp.pl Biuro Zarządu Głównego SKwP ul. Górnośląska 5, 00-443 Warszawa, (zwane dalej: Biuro ZG SKwP) przetwarza dane osobowe osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą i działalność w formie spółki cywilnej oraz przedstawicieli osób prawnych i ułomnych osób prawnych. Z chwilą przekazania danych osobowych do Biuro ZG SKwP staje się administratorem danych osobowych odpowiednio: osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą i działalność w formie spółki cywilnej oraz przedstawicieli osób prawnych i ułomnych osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: rozporządzenie RODO).
- Biuro ZG SKwP przetwarza dane osobowe ww. osób w celach związanych z procesem zgłoszenia biura rachunkowego oraz publikacji ich danych w Bazie na stronie internetowej SKwP pod adresem www.skwp.pl jak również w celach związanych z prawnie uzasadnionym interesem administratora w celu ewentualnego ustalenia, dochodzenia roszczeń lub obrony przed roszczeniami.
- Osobom uprawnionym (prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą i działalność w formie spółki cywilnej oraz przedstawicielom osób prawnych i ułomnych osób prawnych) przysługuje prawo dostępu do treści ich danych osobowych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem oraz prawo do sprzeciwu.
- Warunkiem zgłoszenia biura rachunkowego i publikacji danych w Bazie jest wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych oraz publikację danych przez Biuro ZG SKwP.
- Uwzględniając charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych, administrator oświadcza, że wdrożył odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby przetwarzanie w związku z organizacją bazy biur rachunkowych odbywało się zgodnie RODO tj. stosuje się do ogólnych zasad przetwarzania danych określonych w art. 5 RODO, zapewnia, aby dane przetwarzane były zgodnie z prawem – art. 6 – 11 RODO, zapewnia, aby przestrzegane były prawa osób, których dane są przetwarzane – art. 12 – 23 RODO, zapewnia wypełnianie ogólnych obowiązków w zakresie przetwarzania danych ciążących na administratorze i podmiocie przetwarzającym – art. 24 – 31 RODO, zapewnia bezpieczeństwo przetwarzania danych uwzględniając charakter zakres, kontekst i cele przetwarzania danych – art. 32 – 36 RODO, zapewnia kontrolę nad przetwarzaniem danych w postaci monitorowania przestrzegania przepisów i przyjętych procedur.
- Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych przez Biuro ZG SKwP są zawarte w klauzuli informacyjnej stanowiącej załącznik do niniejszego Regulaminu.
§ 10
W zakresie dopuszczanym przez przepisy prawa, SKwP może powierzyć innemu podmiotowi wykonanie części czynności związanych z prowadzeniem Bazy. Do powierzenia tych czynności stosuje się wymogi wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności wynikające z przepisów ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1781) oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Załącznik
do Regulaminu prowadzenia Bazy biur rachunkowych
Klauzula informacyjna w zakresie przetwarzania danych osobowych
W związku z obowiązywaniem od dnia 25 maja 2018 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119, str. 1), zwanego dalej „rozporządzeniem RODO”, informujemy, że:
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych (tj. danych osobowych osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą i działalność w formie spółki cywilnej oraz przedstawicieli osób prawnych i ułomnych osób prawnych) jest Biuro Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce ul. Górnośląska 5, 00-443 Warszawa, dalej: Biuro Zarządu Głównego SKwP, email: sekretariat@skwp.pl.
- W Biurze Zarządu Głównego SKwP powołano Inspektora Ochrony Danych (dalej: IOD), kontakt do IOD- e-mail: iod.skwp@buiskwp.pl. Z Inspektorem Ochrony Danych można kontaktować się we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.
- Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celach procesu zgłoszenia biura rachunkowego do Bazy biur rachunkowych oraz o ile dotyczy publikacji danych osobowych w Bazie biur rachunkowych na stronie internetowej Stowarzyszenia Księgowych w Polsce pod adresem www.skwp.pl na podstawie zgody, którą w każdym czasie można wycofać przesyłając stosowną informację na adres e-mail wskazany w pkt 1 (podstawa przetwarzania: art. 6 ust. 1 lit. a rozporządzenia RODO). Cofnięcie zgody pozostaje bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania danych, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
- Podanie Pani/Pana danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do dokonania zgłoszenia do Bazy biur rachunkowych.
- Korzystanie z danych osobowych, o których mowa w pkt. 1 może opierać się również na przesłance uzasadnionego interesu administratora (art. 6 ust 1 lit. f rozporządzenia RODO) – w celu ewentualnego ustalenia, dochodzenia roszczeń lub obrony przed roszczeniami.
- Dane osobowe będą przechowywane do momentu wycofania przez Panią/Pana zgody.
- Odbiorcą Pani/Pana danych osobowych będą podmioty, którym Administrator zleca wykonywanie czynności, z którymi wiąże konieczność przetwarzania danych (podmioty przetwarzające) oraz podmioty publiczne na podstawie odrębnych przepisów prawa.
- Dane osobowe, o których mowa w pkt. 1, nie będą przekazywane do państwa trzeciego/organizacji międzynarodowej.
- Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem oraz prawo do sprzeciwu.
- Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna, iż przetwarzanie danych osobowych, o których mowa w pkt. 1, narusza przepisy rozporządzenia RODO.
- Dane osobowe, o których mowa w pkt 1, nie będą podlegały profilowaniu.