fot. Pixabay
Czas pracy – praktyczne szkolenie z planowania i rozliczania czasu pracy
3 listopada 2020 r. od godz. 09.00
szkolenie w formule online
WYKŁADOWCA
Joanna Cur - prawnik, praktyk biznesu, specjalista prawa pracy i HR. Praktyk biznesu z 20-letnim doświadczeniem w międzynarodowych korporacjach, prawnik, specjalista prawa pracy oraz zagadnień związanych z ochroną danych osobowych.
CEL
Zdobycie, usystematyzowanie oraz pogłębienie wiedzę z zakresu planowania i rozliczania czasu pracy, prowadzenia dokumentacji w tym zakresie oraz zasad odpowiedzialności za błędy osób odpowiedzialnych w danej organizacji za czas pracy. Zaprezentowane zostaną orzeczenia Sądów oraz stanowiska Państwowej Inspekcji Pracy.
PROGRAM
1. Kodeksowe definicje czasu pracy
- Od kiedy liczy się czas pracy
- Podstawowe pojęcia kodeksowe dotyczące czasu pracy – doba pracownicza, normy, wymiary
- okresy rozliczeniowe, odpoczynki
2. Planowanie czasu pracy
- Ustalenie odpowiedzialności za czas pracy pracowników
- Jak dobrać systemy i okresy rozliczeniowe do potrzeb danego zakładu pracy
- Ustalanie wymiaru czasu pracy w przyjętych systemach czasu pracy
- Kiedy pracodawca jest zwolniony z konieczności tworzenia rozkładu czasu pracy
- Jak ustalić wymiar czasu pracy w przyjętym okresie
- Jak uregulować problematykę zmian w harmonogramach czasu pracy?
- Na jakie okresy tworzymy harmonogramy czasu pracy?
- Dla kogo nie tworzymy harmonogramów czasu pracy?
- Zasady stosowania ruchomego czasu pracy
3. Czas pracy osób niepełnosprawnych
- Normy czasu pracy osób niepełnosprawnych
- Prawo do dodatkowej przerwy w pracy
- Normy czasu pracy a wysokość wynagrodzenia
- Dodatkowy urlop wypoczynkowy
- Zwolnienie od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia
4. Planowanie czasu pracy w podróży służbowej
- Jak rozliczyć czas pracy podróży służbowej i szkolenia?
- Jak i czy w ogóle zaliczyć czas podróży służbowej i szkolenia do czasu pracy?
- Czy czas przejazdów to czas pracy?
- Kiedy w podróży służbowej i podczas szkolenia mamy do czynienia w godzinami nadliczbowymi?
- Obowiązek zapewnienia odpoczynków w podróży służbowej
- Jak pracodawca powinien rekompensować pracownikom podróż służbową?
5. Dyżur – co to takiego, jak rozliczać
- Jakie są zmiany w ewidencjonowaniu dyżuru?
6. Zasady prowadzenia ewidencji czasu pracy po nowemu oraz okresy jej przechowywania:
- Forma prowadzenia – czy można prowadzić elektronicznie jeśli akta osobowe są prowadzone w formie tradycyjnej?
- Jakie wymagania muszą spełniać nowe dokumenty elektroniczne?
- W jaki sposób pracownik będzie musiał potwierdzać zapoznanie się z harmonogramem czasu
- pracy?
- Jakie dokumenty należy przechowywać z dokumentacją czasu pracy?
- Okresy przechowywania ewidencji czasu pracy
7. Praca w godzinach nadliczbowych, w soboty, niedziele i święta oraz w porze nocnej
- Zasady polecania pracy w godzinach nadliczbowych
- Ustalanie godzin nadliczbowych w przypadku przekroczenia dobowej normy czasu pracy
- Ustalanie godzin nadliczbowych w przypadku przekroczenia tygodniowej normy czasu pracy
- Rekompensowanie pracy w godzinach nadliczbowych
- Godziny nadliczbowe u kadry zarządzającej
- Wynagrodzenie za pracę w nadgodzinach
- Wysokość dodatków za pracę w nadgodzinach – 50% i 100%
- Rekompensata za pracę w nadgodzinach w postaci czasu wolnego od pracy
- Rekompensata pracy w sobotę
- Rekompensata pracy w niedziele i święta
- Rekompensowanie pracy w porze nocnej
- Ustalanie dodatku za pracę w porze nocnej
- Pora nocna w pracy zmianowej
- Prawidłowe ustalanie pory nocnej
8. Zasady sporządzania ewidencji czasu pracy, grafików i harmonogramów w praktyce
- Sporządzanie grafików i harmonogramów na przykładach
- Ewidencja czasu pracy na przykładach
9. Odpowiedzialność za naruszenie przepisów o czasie pracy
- Zakres odpowiedzialności
- Kto ponosi odpowiedzialność.
- Środki prawne PIP w sytuacji stwierdzenia naruszenia przepisów o czasie pracy i zasady odwoływania się od nich – wniosek, grzywna, decyzja administracyjna.
WYMAGANIA SPRZĘTOWE
Do wzięcia udziału w szkoleniu niezbędny jest komputer stacjonarny, laptop, tablet lub telefon komórkowy z obsługą dźwięku.