Złożenie przez pracownika błędnego oświadczenia nie wpływa na zakres odpowiedzialności podatkowej pracodawcy. Zasadne wydaje się jednak jej ograniczenie – zwłaszcza w sytuacji, gdy niepobranie zaliczki na podatek dochodowy wynika z błędnego oświadczenia pracownika. Apeluje o to Stowarzyszenie Księgowych w Polsce.

 

Źródło: iStock

- W aktualnym stanie prawnym, zgodnie z art. 26a ordynacji podatkowej, podatnik nie ponosi odpowiedzialności za zaliczki, do których pobrania jest zobowiązany płatnik. Płatnik ponosi odpowiedzialność nawet wówczas, kiedy winę za niepobrane zaliczki ponosi podatnik np. poprzez wprowadzenie w błąd płatnika – podkreśla Aneta Lech, doradca podatkowy, wykładowca, Przewodnicząca Komisji Biur Rachunkowych SKwP.

Ekspertka dodaje, że przepis ten całkowicie uwalnia podatnika od odpowiedzialności na gruncie ordynacji podatkowej.

- Podatnik – pracownik nie musi dopłacać zaległego podatku, jeżeli płatnik – pracodawca nie pobrał zaliczki wskutek błędnej interpretacji otrzymanej od organu podatkowego albo na skutek błędnie złożonego płatnikowi przez podatnika oświadczenia - wyjaśnia Aneta Lech.

Czytaj więcej na Prawo.pl:
https://www.prawo.pl/podatki/bledne-oswiadczenie-pracownika-a-odpowiedzialnosc-pracodawcy,513268.html?fbclid=IwAR3mIcl-aIHRLq_C7nZrsqQxgvyHLTDYwDSCrsp8gAJlIH8elFAL5fMygYY

Pozostałe aktualności