Zgłaszanie artykułu
- Artykuł do opublikowania w „Zeszytach Teoretycznych Rachunkowości” (ZTR) oraz oświadczenie dotyczące artykułu są przysłane przez autora albo jednego ze współautorów drogą elektroniczną za pośrednictwem strony internetowej i Panelu Wydawców (ICI Publishers Panel – PP): https://ztr.skwp.pl. Informacje na ten temat podano w zakładce: Dla Autorów
Zasady recenzowania, przyjmowania i przygotowania artykułów do opublikowania
- Wszystkie artykuły naukowe przysłane w systemie elektronicznym Publishers Panel ICI przechodzą procedurę preselekcji prowadzoną przez Zespół Redakcyjny ZTR. Redaktor prowadzący artykuł sprawdza tekst pod kątem związku z celami i zakresem czasopisma, plagiatu (z użyciem narzędzia antyplagiatowego SimilarityCheck w systemie PP ICI) i zastosowania wymogów określnych w Informacji dla autorów. Manuskrypty, które nie spełniają wstępnych kryteriów, są odrzucone na tym etapie. Proces wstępnej weryfikacji trwa zazwyczaj 3–7 dni roboczych.
- Teksty wstępnie zakwalifikowane podlegają procesowi podwójnie anonimowej recenzji (double-blind review process - autor nie zna nazwisk recenzentów i recenzenci nie znają nazwiska autora) przez dwóch recenzentów, specjalizujących się w zakresie tematycznym artykułu, a w razie wydania przez recenzentów dwóch skrajnych opinii artykuł jest przekazywany do trzeciego recenzenta.
- W procesie recenzowania recenzenci i autorzy są od siebie niezależni personalnie i zawodowo, tzn. nie mogą być zatrudnieni w tej samej jednostce naukowej lub z nią powiązani. Recenzentami nie mogą być aktualni członkowie Zespołu Redakcyjnego ZTR.
- Recenzent jest zobowiązany do sporządzenia recenzji w okresie 3-4 tygodni za pośrednictwem panelu publikacyjnego, z którego korzysta Zespół Redakcyjny. W wyjątkowych sytuacjach (np. gdy nie działa okresowo elektroniczny panel publikacyjny) recenzent może sporządzić recenzję w wersji edytowalnej na udostępnionym formularzu w programie Word (zob. Instrukcja dla Recenzentów).
- Recenzja artykułu do ZTR obejmuje dwie części. Część pierwsza zawiera informacje pozostające do wiadomości Zespołu Redakcyjnego, a część druga – szczegółową ocenę artykułu, którą podsumowuje recenzent, stawiając jeden z następujących wniosków: ● do zaakceptowania ● do zaakceptowania po dokonaniu poprawek przez autora ● można przyjąć warunkowo (wymaga dokonania poważnych zmian) ● należy odrzucić.
- Artykuły są recenzowane zgodnie z jednolitymi kryteriami oceny ujętymi w formularzu recenzji. Brane są pod uwagę następujące kryteria: zgodność tytułu i treści artykułu z zakresem tematycznym czasopisma, poprawność streszczeń w języku polskim i angielskim, zgodność tytułu z treścią i celem artykułu, zastosowane metody badawcze, sposób prezentacji i udokumentowania badań, stopień zgłębienia problemu badawczego, oryginalność koncepcji (rozważań), wkład do istniejącego stanu wiedzy, sposób wykorzystania literatury przedmiotu, kompletność wykazu literatury, poprawność językowa.
- Obowiązkiem recenzenta jest identyfikacja i podanie w recenzji publikacji, na które autor powinien był się powołać, ale tego nie uczynił, a także przekazanie Zespołowi Redakcyjnemu informacji o nieuprawnionych zapożyczeniach, podejrzeniu plagiatu albo autoplagiatu.
- Teksty, które otrzymały dwie negatywne recenzje albo jedną recenzję negatywną, a drugą z wnioskiem „można przyjąć warunkowo”, nie są przyjmowane do opublikowania.
- W przypadku otrzymania przez artykuł dwóch skrajnych ocen, tj. „do zaakceptowania” bądź „do zaakceptowania po dokonaniu poprawek przez autora” i „należy odrzucić”, artykuł jest przekazywany do recenzji trzeciemu niezależnemu recenzentowi.
- Autorzy artykułów ocenionych przez recenzentów jako wymagające poprawy są proszeni o uwzględnienie uwag i komentarzy recenzentów w skorygowanej wersji artykułu. Autorzy poprawiający teksty według uwag recenzentów są także proszeni o zamieszczenie w systemie PP, wraz ze skorygowaną wersją artykułu, oddzielnej, anonimowej informacji o wprowadzonych zmianach do treści opracowania (odpowiedzi na recenzję).
- Autorzy powinni poprawić artykuł w terminie wskazanym przez redaktora prowadzącego. W uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać wydłużony, ale nie powinien przekraczać trzech miesięcy od dnia otrzymania recenzji.
- W przypadku, gdy jeden lub obaj recenzenci sformułowali istotne uwagi w recenzji, poprawiona wersja artykułu podlega ponownej recenzji. Dokonuje jej jeden lub obaj recenzenci, który/którzy ocenił/oceniali pierwotną wersję artykułu, zgodnie z ich życzeniem wyrażonym w recenzji w pierwszej turze oceny.
- Decyzję o zakwalifikowaniu bądź nieprzyjęciu artykułu do druku podejmuje Zespół Redakcyjny po otrzymaniu od autora ostatecznie skorygowanej wersji artykułu, uwzględniającej uwagi i sugestie zawarte w recenzjach oraz spełniającej wymogi merytorycznie i edytorskie.
- W ostatnim numerze ZTR w danym roku ogłasza się listę recenzentów. Lista ta jest również dostępna na stronie czasopisma w zakładce Recenzenci.
- Artykuły, w których zastosowano złożone metody statystyczne lub ekonometryczne, są weryfikowane przez redaktora statystycznego ZTR, eksperta naukowego w tym zakresie. Redaktor statystyczny przygotowuje opinię, która jest przekazywana autorowi/autorom w celu wprowadzenia uzupełnień i zmian w artykule, jeśli są niezbędne.
- Artykuły przyjęte do druku muszą zostać dostarczone przez autora/autorów w formie plików edytowalnych (.doc, .docx).
- Artykuły przyjęte do druku podlegają redakcji merytorycznej i językowej.
- Redaktorzy zastrzegają sobie prawo dokonywania w artykule zmian tytułu, skrótów i poprawek redakcyjnych zgodnych z wymogami ZTR.
- Redaktorzy na bieżąco współpracują z autorami w procesie opracowania redakcyjnego artykułu.
Korekty i sprostowania
- Zespół Redakcyjny reaguje na zgłoszenia o konieczności opublikowania korekty, sprostowania lub komunikatu wyrażającego zaniepokojenie zgodnie z wytycznymi COPE dotyczącymi wycofywania publikacji.
- W przypadku opublikowania artykułu i znalezienia poważnego błędu albo w sytuacji, gdy znacząca jego część zostanie uznana za nieważną (np. część teoretyczna jest identyczna jak w innym tekście już opublikowanym), bądź też znajdą się informacje poufne lub też gdy wyjdzie na jaw nieuczciwe wykorzystanie innej pracy, wówczas tekst będzie wycofany z danego numeru (wersja online) ze wskazaniem przyczyny (np. oszustwo, plagiat).
- W przypadku ujawnienia błędu powstałego z winy autora zostanie opublikowane sprostowanie.
- W razie, gdy błąd powstał ze strony redakcyjnej - na etapie opracowania redakcyjnego artykułu, składu komputerowego i jego publikacji - czasopismo opublikuje korektę błędu wraz ze stosownymi oświadczeniem i przeprosinami, przygotowanymi przez Zespół Redakcyjny.